Het overzicht van de baten en lasten in de jaarrekening | Begroting 2018 | Begroting na wijziging 2018 | Rekening 2018 | |||||||||
Nr. | Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||
1 | Woonklimaat | 31.147 | 18.606 | 12.541 | 33.160 | 19.280 | 13.880 | 32.147 | 20.528 | 11.619 | ||
2 | Economie | 21.360 | 12.000 | 9.360 | 22.889 | 13.531 | 9.357 | 20.022 | 11.256 | 8.766 | ||
3 | Zorg | 57.960 | 16.407 | 41.553 | 59.456 | 16.785 | 42.671 | 59.240 | 17.678 | 41.562 | ||
4 | Participatie | 8.083 | 40 | 8.043 | 8.457 | 137 | 8.321 | 8.444 | 171 | 8.273 | ||
5 | Financiën | 15.648 | 3.144 | 12.504 | 13.531 | 2.181 | 11.350 | 13.149 | 2.874 | 10.275 | ||
Totaal programma's | 134.198 | 50.197 | 84.001 | 137.493 | 51.914 | 85.579 | 133.002 | 52.507 | 80.495 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
Saldo financieringsfunctie | 6.303 | -6.303 | 3.499 | -3.499 | 3.225 | -3.225 | ||||||
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is | 3 | 14.214 | -14.211 | 13.992 | -13.992 | 14.226 | -14.226 | |||||
Dividend | 143 | -143 | 183 | -183 | 171 | -171 | ||||||
Algemene uitkeringen | 75.425 | -75.425 | 76.521 | -76.521 | 76.837 | -76.837 | ||||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 31 | 31 | 16 | 16 | ||||||||
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 34 | 96.085 | -96.051 | 16 | 94.195 | -94.179 | 94.459 | -94.459 | ||||
Overhead | 13.796 | 28 | 13.769 | 13.641 | 28 | 13.613 | 15.750 | 151 | 15.599 | |||
Vennootschapsbelasting | 7 | 7 | ||||||||||
Gerealiseerde saldo van baten en lasten | 148.027 | 146.310 | 1.718 | 151.150 | 146.137 | 5.013 | 148.758 | 147.116 | 1.642 |
1 | Woonklimaat | 204 | 69 | -135 | 367 | 282 | 86 | 347 | 479 | -132 | ||
2 | Economie | 1.443 | 2.003 | 560 | 13.327 | 13.200 | 127 | 13.635 | 13.380 | 255 | ||
3 | Zorg | 119 | 376 | 257 | 557 | 1.127 | -570 | 852 | 2.557 | -1.705 | ||
4 | Participatie | 178 | 178 | 130 | 300 | -169 | 605 | 420 | 184 | |||
5 | Financiën | 2.288 | 3.641 | 1.353 | 7.563 | 9.860 | -2.297 | 3.474 | 4.372 | -898 | ||
Totaal reserves | 4.054 | 6.267 | -2.213 | 21.945 | 24.768 | -2.823 | 18.913 | 21.208 | -2.294 | |||
Totaal gerealiseerde resultaat | 152.082 | 152.576 | -494 | 173.095 | 170.905 | 2.190 | 167.672 | 168.325 | -652 |
Voor onvoorziene uitgaven was in de primaire begroting 2018 een bedrag van € 31.000 opgenomen. Bij de begrotingsraming wordt van de stelpost onvoorziene uitgaven 75% gereserveerd voor de structurele lasten (€ 23.000) en 25% voor de eenmalige/incidentele lasten (€ 8.000).
In 2018 hebben de volgende aanwendingen van de post onvoorziene lasten plaats gevonden:
Onvoorzien structureel: | |
Raming onvoorzien | € 23.000 |
Mouttoren Werthaboulevard | € -7.000 |
Restant-raming Onvoorzien | € 16.000 |
Onvoorzien incidenteel: | |
Raming onvoorzien | € 8.000 |
Mouttoren Werthaboulevard | € -8.000 |
Restantraming raming onvoorzien | € 0 |
In totaliteit bedraagt de restant-raming Onvoorziene uitgaven 2018 hierdoor € 16.000.
Onrechtmatigheden
Lasten en baten
Op het programma overhead is een overschrijding van de lasten zichtbaar. Dit volgens het normenkader van de Kadernota rechtmatigheid. De overschrijding betreft € 2.109.000.
Overhead
De lasten van overhead zijn € 2.109.000 hoger dan verwacht. Deze overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid (voorheen saldo kostenplaatsen).
Onrechtmatigheden investeringskredieten
Kredieten
In 2018 bedraagt de overschrijding op kredietniveau € 35.000 en telt mee voor het oordeel. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door overschrijdingen op een 9-tal kredieten. Gelet op de omvang van de overschrijding van 1,873% (op het totaal van de overschrijding van het 9-tal kredieten) wordt geen verdere specificatie gegeven.
Controleprotocol 2018 en artikel 212 GW-verordening
Rekening houdend met de uitgangspunten voor wat betreft begrotingsafwijkingen zoals die zijn opgenomen in het Controleprotocol 2018 en hetgeen aanvullend in artikel 212 GW-verordening is opgenomen, kan deze begrotingsafwijking alsnog via vaststelling van de jaarrekening worden geaccordeerd.
Voor een analyse tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde lasten en baten wordt verwezen naar de programma-verantwoording. De analyses maken daar onderdeel van uit.