Groen: Conform planning of afgerond
Oranje: Loopt achter op de planning maar is opgepakt
Rood: Achterstand op de planning / kritisch traject
Sub-doelstellingen | Wat zijn de voorgenomen resultaten? | Gerealiseerde resultaat | |
5.1.Bezuinigingen en efficiëncy maatregelen | 5.1.1.Organisatie ontwikkeling | Implementatie organisatie ontwikkelplan WinD | De implementatie van het ontwikkelplan wordt niet in drie maar in vijf jaar verspreid opgepakt. Daarmee heeft de organisatie meer tijd om de gewenste ontwikkelingen door te zetten. |
5.1.2.Samenvoegen beheer en exploitatie van vastgoed/voorzieningenplannen besparen | Clustering van voorzieningen en efficiency verbetering | De taakstelling maatschappelijke voorzieningen wordt op basis van de opgestelde voorzieningenplannen niet gerealiseerd. De taakstelling vastgoed gaat bovendien over dezelfde exploitatiekosten vastgoed. Bij de 1e Tussenrapportage 2019 vervallen. | |
5.1.3.Intergemeentelijke samenwerking op ICT gebied besparen in de uitgaven | Uitvoeren masterplan ICT (noodzakelijke investeringen en doorontwikkeling samenwerking) | De samenwerking op ICT gebied heeft gestalte gekregen via de gemeenschappelijke regeling ICT-NML. De verdere uitwerking van de digitalisering is via het Masterplan Digitale Transitie beschreven. | |
5.1.4.Verkoop en exploitatie van gemeentelijk vastgoed | Planmatige verkoop vastgoed | In de begroting 2018 werd rekening gehouden met opbrengsten verkoop vastgoed van € 817.500. Uiteindelijk kon een opbrengst van € 1.313.277 gerealiseerd worden. | |
Planmatig uitvoeren van onderhoud | Voor het gemeentelijk vastgoed is een meerjaren onderhoudsplanning opgesteld welke is vastgesteld door de raad. Deze planning vormt de basis voor het uit te voeren onderhoud. | ||
Plan opstellen om te komen tot kostendekkende huren | Door nu voorrang te geven aan het optimaliseren van de registratie van het vastgoed met informatie om beleid en strategische keuzes te kunnen maken kan ook aansluitend de dekkende huur per object/cluster van objecten worden bepaald. | ||
Projectmatige opzet vastgoedbeheer | Inmiddels is het team aangevuld en is er voldoende menskracht om zaken aan te pakken. Er wordt gewerkt aan een nieuwe opzet gericht op planmatig werken van onderhoudsplanning tot uitvoering in relatie tot de begroting en financiële realisatie. | ||
5.1.5.Samenwerken en uitbesteden bij Openbaar Gebied, Stadstoezicht, Belastingen en Bedrijfsvoering | Onderzoek vormen van samenwerking en/of uitbesteding bedrijfsvoering | Naast samenwerking op het gebied van het sociaal domein en de ICT is in 2018 de samenwerking op het gebied van GEO in de vorm van het Expertise Centrum Geo (EcGeo) gestart. | |
5.1.6.Analyse op kansen voor subsidies | Structureel volgen van de mogelijkheden van subsidieverwerving in overleg met de samenwerkende gemeenten en het extern adviesbureau | De mogelijkheden van subsidieverwerving worden gevolgd in overleg met gemeenten en het extern adviesbureau. In 2018 zijn tot een bedrag van € 1.100.000 aanvragen ingediend. Hiervan is € 650.000 toegekend. | |
5.2.Lasten voor de inwoner | 5.2.1.Streven om de Onroerende zaakbelasting alleen te verhogen om nieuw beleid mogelijk te maken | Dekking nieuw beleid binnen reguliere begroting ("Oud voor nieuw") | Bij de Onroerendzaakbelasting is indexmatige verhoging uitgangspunt. Er wordt ingezet op het inzetten van bestaande middelen om nieuw of wijzigingen in beleid mogelijk te maken zonder daarbij extra middelen te vragen. |