VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa
Immateriële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 223 | 139 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 1.116 | 832 |
Totaal | 1.339 | 971 |
Immateriële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2017 | Investe-ringen | Desinves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boekwaarde 31-12-2018 |
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 139 | 138 | -13 | -31 | 0 | -10 | 223 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 832 | 337 | 0 | -54 | 0 | 0 | 1.116 |
Totaal | 971 | 475 | -13 | -85 | 0 | -10 | 1.339 |
De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:
- het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen;
- de technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast;
- het actief genereert in de toekomst economisch of maatschappelijk nut;
- de uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar vast te stellen.
De investeringen in kosten van onderzoek en ontwikkeling hebben betrekking op het Jacob van Horne museum. De desinvesteringen betreft de onttrekking vanuit de voorziening ten gunste van de ontwikkeling van De Lichtenberg.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:
- Er is sprake van een investering door een derde.
- De investering draagt bij aan de publieke taak.
- De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
- De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.
Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa waarvoor de bijdrage aan derden wordt verstrekt. De belangrijkste bijdragen aan activa van derden zijn de bijdragen aan de kabelskibaan IJzeren Man, de restauratie van de toren van de Martinuskerk en de technische installaties van het zwembad.
Immateriële vaste activa: belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
Technische installaties zwembad | 203 | 203 | 203 |
Theaterverlichting 18/19 ivs | 118 | 106 | 106 |
Totaal | 321 | 310 | 310 |
Materiële vaste activa
Materiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Investeringen met een economisch nut | 137.353 | 137.481 |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 24.812 | 25.557 |
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 11.011 | 10.632 |
In erfpacht uitgegeven gronden | 4.086 | 4.097 |
Totaal | 177.262 | 177.767 |
Materiële vaste activa met economisch nut | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Gronden en terreinen | 14.834 | 15.243 |
Woonruimten | 2.694 | 3.620 |
Bedrijfsgebouwen | 94.065 | 92.887 |
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken | 10.670 | 10.022 |
Vervoermiddelen | 87 | 202 |
Machines/apparaten/installaties | 9.832 | 10.331 |
Overige materiële activa | 5.171 | 5.176 |
Totaal | 137.353 | 137.481 |
Materiële vaste activa met economisch nut | Balans-waarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Des-inves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Balans-verschui-ving | Boek-waarde 31-12-2018 | Voorzie-ning 31-21-2018 | Balans-waarde 31-12-2018 |
Gronden en terreinen | 15.243 | 21 | -162 | -14 | 0 | -138 | -116 | 14.834 | 0 | 14.834 |
Woonruimten | 3.620 | 0 | -104 | -8 | 0 | 0 | -814 | 3.615 | -921 | 2.694 |
Bedrijfsgebouwen | 92.887 | 4.472 | -70 | -3.216 | -7 | 0 | 0 | 94.065 | 0 | 94.065 |
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken | 10.022 | 1.300 | 0 | -652 | 0 | 0 | 0 | 10.670 | 0 | 10.670 |
Vervoermiddelen | 202 | 0 | -67 | -48 | 0 | 0 | 0 | 87 | 0 | 87 |
Machines/apparaten/installaties | 10.331 | 602 | 0 | -1.101 | 0 | 0 | 0 | 9.832 | 0 | 9.832 |
Overige materiële activa | 5.176 | 854 | -58 | -790 | -10 | 0 | 0 | 5.171 | 0 | 5.171 |
Totaal | 137.481 | 7.249 | -461 | -5.829 | -17 | -138 | -930 | 138.274 | -921 | 137.353 |
Investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Alle investeringen met een economisch nut worden geactiveerd.
De balansverschuiving in gronden en terreinen heeft betrekking op een overheveling van een perceel van de materiële vaste activa naar de voorraad gereed product als gevolg van de intentie tot verkoop van het perceel. Dit geldt tevens voor de balansverschuivingen in de post woonruimten. Een aantal appartementen aan de Beekstraat staat op de nominatie om verkocht te worden.
In 2016 zijn de woningen in het Beekstraatkwartier overgebracht van de grondexploitatie naar de algemene dienst. Tevens is toen de daarmee samenhangende risicovoorziening van € 921.000 overgebracht. De voorziening is een correctie op de berekende verkoopwaarde, zodat waardering van de woningen tegen marktwaarde plaatsvindt. In 2018 zijn er geen mutaties geweest op deze voorziening.
De investeringen in bedrijfsgebouwen hebben voornamelijk betrekking op de bouw van het KEC, aankoop van houthandel Biest en uitbreiding van het IKC Leuken.
De investeringen in machines en apparaten hebben grotendeels betrekking op de installatie van een fijnstofsysteem in parkeergarages en de inrichting van de turnhal.
Voor wat betreft de overige materiële activa zijn vooral de investeringen in het masterplan ICT en het Zintuigenpark van belang.
Materiële vaste activa met economisch nut: belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
Kennis Expertise Centrum | 5.702 | 2.122 | 5.140 |
KEC sporthal onderwijs | 1.589 | 515 | 1.589 |
Masterplan ICT digitale dienstverlening | 2.153 | 496 | 1.182 |
Totaal | 9.443 | 3.133 | 7.910 |
Materiële vaste activa met economisch nut waarvoor heffing wordt geheven | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Grond-/ weg-/ waterbouwkundige werken | 24.812 | 25.557 |
Totaal | 24.812 | 25.557 |
Materiële vaste activa economisch nut waarvoor heffing wordt geheven | Boek-waarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Des-inves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek-waarde 31-12-2018 |
Grond-/ weg-/ waterbouwk. | 25.557 | 3.180 | 0 | -745 | -3.180 | 0 | 24.812 |
Totaal | 25.557 | 3.180 | 0 | -745 | -3.180 | 0 | 24.812 |
Met bovenstaande investeringen kunnen middelen worden gegenereerd (rioolheffing).
In 2018 is gestart met groot onderhoud aan de riolering aan de Roermondseweg, de rioolvervanging van Keent en groot onderhoud aan het riool. De investeringen aan het riool worden ten laste van de voorziening riolering gebracht.
Materiële vaste activa met economisch nut waarvoor heffing wordt geheven: belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
Riolering grp fase 2014 | 993 | 690 | 993 |
Groot onderhoud riolering Roermondseweg | 2.100 | 345 | 1.791 |
Groot onderhoud riolering 2018-3 | 600 | 376 | 376 |
Totaal | 3.693 | 1.411 | 3.159 |
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Gronden en terreinen | 268 | 276 |
Woonruimten | 0 | 0 |
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken | 10.132 | 9.917 |
Machines/apparaten/installaties | 36 | 49 |
Overige materiële activa | 575 | 390 |
Totaal | 11.011 | 10.632 |
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut vóór 2017 | Boek-waarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Des-inves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek-waarde 31-12-2018 |
Gronden en terreinen | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Machines/apparaten/installaties | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Overige materiële activa | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Totaal | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut na 2017 | Boek-waarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Des-inves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek-waarde 31-12-2018 |
Grond-/ weg-/ waterbouwkundige werken | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Overige materiële activa | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Totaal | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Met ingang van verslagjaar 2017 worden de materiële vaste activa met maatschappelijk nut in twee groepen weergegeven: de activa zoals die tot en met 2016 zijn gerealiseerd en de investeringen in activa vanaf 1-1-2017. Dit in verband met de BBV-wijziging die gemeenten verplicht om per 1-1-2017 alle investeringen te activeren en volgens een normaal regime af te schrijven. Reserves mogen niet meer in aftrek worden genomen op het te investeren bedrag, maar kunnen worden gebruikt om kapitaallasten mee te dekken.
De belangrijkste investeringen worden onderstaand weergegeven. De investering in het fietspad aan de OL Vrouwestraat wordt grotendeels ten laste van de voorziening riolering gebracht.
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut: belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2018 | Cumulatief besteed t/m 2018 |
Fietspad rotonde OL Vrouwestraat | 1.375 | 1.379 | 1.389 |
Verbeteren van de weginfrastructuur | 375 | 259 | 375 |
Knelpunten weginfrastructuur | 175 | 122 | 122 |
Groenactiviteiten terrein Laar | 169 | 160 | 160 |
Totaal | 2.094 | 1.921 | 2.047 |
In erfpacht uitgegeven gronden
In erfpacht uitgegeven gronden | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
In erfpacht uitgegeven gronden | 4.086 | 4.097 |
Totaal | 4.086 | 4.097 |
In erfpacht uitgegeven gronden | Boekwaarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Desinves-teringen | Afschrijvingen/ | Afwaar-deringen | Boekwaarde 31-12-2018 |
In erfpacht uitgegeven gronden | 4.097 | 0 | 0 | -11 | 0 | 4.086 |
Totaal | 4.097 | 0 | 0 | -11 | 0 | 4.086 |
Financiële vaste activa
Financiële vaste activa | Boek-waarde 31-12-2017 | Inves-teringen | Desinves-teringen | Afschrijvingen/aflossingen | Afwaar-deringen | Boek-waarde 31-12-2018 |
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 293 | 0 | 0 | 0 | 0 | 293 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 17.580 | 0 | 0 | -1.175 | 0 | 16.405 |
Leningen aan deelnemingen | 262 | 0 | 0 | 0 | 0 | 262 |
Overig langlopende leningen | 2.202 | 204 | 0 | -333 | 0 | 2.073 |
Overige uitzettingen met een looptijd > 1 jaar | 11 | 0 | 0 | 0 | -11 | 0 |
Totaal | 20.348 | 204 | 0 | -1.508 | -11 | 19.033 |
De kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen en de overige langlopende leningen worden in de tabellen hieronder gespecificeerd. De lening aan deelneming is een lening verstrekt aan Enexis. Deze wordt in 2019 in zijn geheel afgelost.
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | Relatief aandeel | Nominale waarde | Intrinsieke waarde |
Stichting Cultureel Centrum | 100,00% | 0 | 0 |
NV Bank der Nederlandse Gemeenten | 0,07% | 103 | 3.708 |
Enexis | 0,07% | 112 | 3.177 |
NV Waterleidingmij. Limburg | 3,40% | 77 | 6.907 |
BV AVL Nazorg | 1,83% | 1 | 0 |
Totaal | 293 | 13.793 |
Overige langlopende leningen | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Belegde gelden Burgerlijk Armenbestuur | 0 | 0 |
Renteloze leningen basketbal/volleybal | 7 | 7 |
Startersleningen | 1.866 | 1.970 |
Duurzaamheidsleningen | 200 | 225 |
Escrow rekening Attero | 10 | 10 |
Totaal overige langlopende leningen | 2.083 | 2.212 |
Voorziening Escrow rekening Attero | 10 | 10 |
Totaal voorzieningen | 10 | 10 |
Totaal | 2.073 | 2.202 |
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
Voorraden | Balanswaarde 31-12-2018 | Balanswaarde 31-12-2017 |
Grond- en hulpstoffen | 0 | 64 |
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 29.475 | 37.731 |
Gereed product en handelsgoederen | 3.718 | 2.788 |
Totaal | 33.193 | 40.583 |
Bouwgronden in exploitatie
Bouwgronden in exploitatie | Boek-waarde 31-12-2017 | Nieuw inzicht tussentijdse winstneming niet in project | Investe-ringen | Opbreng-sten | Winst/ verlies | Boekwaar-de 31-12-2018 | Tussen-tijdse winst-neming | Presen-tatiever-schuiving | Voorzie-ning ver-lieslatend complex | Balans-waarde 31-12-2018 |
Woningbouw | 27.913 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Bedrijventerreinen | 36.379 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Stadsvernieuwing wonen | 6.590 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Stadsvernieuwing bedrijven | 2.656 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Totaal | 73.538 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief begroting. Vanaf dat moment worden vervaardigingskosten geactiveerd onder de noemer onderhanden werk.
In 2018 zijn er geen erfpachten gevestigd. Hierdoor hebben er geen balansverschuivingen plaatsgevonden.
De tussentijdse winsten zijn genomen op basis van de door de BBV voorgeschreven Percentage of Completion methode (POC). De winsten zijn genomen op vijf projecten met een positief eindresultaat, De Kempen uitbreiding € 519.000, Leuken-Noord-Oost € 13.000, Centrum-Noord € 629.000, Landbouwbelang € 181.000 en Tungerdorpstraat € 0.
De presentatiewijziging betreft het faciliterende deel (investeringen ten behoeve van gronden van derden) van Kampershoek 2.0. Deze verwerking is toegelicht in de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling voor voorraden.
Verloop voorziening verlieslatende grondexploitaties | Voorziening 31-12-2017 eindwaarde | Onttrekking | Vrijval | Dotatie | presentatie-wijzigig | Voorziening 31-12-2018 eindwaarde debetzijde balans |
Voorziening Keent | -1.523 | 1.510 | 13 | |||
Voorziening BP landbouwbelang | -224 | 224 | ||||
Voorziening Beekpoort-Noord | -2.829 | 227 | -2.602 | |||
Voorziening Ittervoorterweg | -57 | -14 | -71 | |||
Voorziening Truppertstraat | -1.265 | 42 | 23 | -1.200 | ||
Voorziening Laarveld | -15.831 | 220 | -15.611 | |||
Voorziening Kampershoek 2.0 | -3.479 | -902 | -4.381 | |||
Voorziening Kanaalzone 1 | -1.770 | 22 | -1.749 | |||
Voorziening spl Leuken | -178 | 152 | 25 | |||
Voorziening Vrouwenhof | -614 | -22 | 612 | -25 | ||
Totaal tekort voorziening BIE | -27.771 | 1.662 | 773 | -938 | 634 | -25.639 |
Hierboven wordt de boekwaarde van de voorziening aan de debetzijde van de balans gespecificeerd. Er wordt ook nog € 634.000 aan de creditzijde van de balans gepresenteerd.
Het geraamde eindresultaat is als volgt te specificeren:
A | +B | -C | -D | =E | |
Boekwaarde grondexploitatie (bedrag x € 1000) | Boekwaarde 31-12-2018 | Geraamde nog te maken kosten | Geraamde nog uit te geven gronden | Geraamde subsidies en overige bijdragen | Verwacht verlies |
Laarveld | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Overige woningbouw | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Woningbouw | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Kampershoek 2.0 (inclusief facilitaire deel) | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Overige bedrijventerreinen | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Bedrijventerreinen | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Bpo Landbouwbelang | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Overige stadsvernieuwing wonen | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Stadsvernieuwing wonen | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Kanaalzone 1 | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Stadsvernieuwing bedrijven | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
Totaal | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! | #WAARDE! |
In het verwacht verlies van € 15,8 miljoen zitten voor € 10,5 miljoen winstgevende projecten. Voor de verlieslatende projecten is voor een totaalbedrag van € 26,3 miljoen een voorziening verliesgevende grondexploitaties gevormd.
De geraamde nog te maken kosten van € 70,9 miljoen zijn als volgt te specificeren:
In alle projecten worden kosten gemaakt voor planontwikkeling, voorbereiding directie en toezicht en verkoop en beheer. Deze zijn gerelateerd aan de nog uit te voeren investeringen en te verkopen kavels. Het gaat hierbij in totaal om ruim € 12,2 miljoen, maar omdat deze gerelateerd zijn aan de overige investeringen dan wel de verkopen worden deze niet nader benoemd.
- De verwervingen bedragen € 5,5 miljoen en zullen voor € 2,7 miljoen in Kampershoek 2.0 en voor € 2,7 miljoen in Laarveld plaatsvinden. Met name de verwervingen op Laarveld zijn toegenomen door het weer in exploitatie nemen van gronden Fase 4.
- Sloop en sanering bedragen € 3,4 miljoen, waarvan € 1,2 miljoen in Kampershoek 2.0,
- € 1,8 miljoen in Laarveld, in de Kanaalzone € 100.000 en de rest verspreid over de overige projecten.
- Het bouwrijp maken kost ruim € 14,6 miljoen en vindt vooral plaats in Kampershoek 2.0 (€ 8,4 miljoen), Laarveld (€ 5,8 miljoen).
- Het woonrijp maken kost nog € 19,8 miljoen en is terug te voeren tot Kampershoek 2.0 (€ 4,0 miljoen), Laarveld (€ 9,7 miljoen), Landbouwbelang (€ 1,4 miljoen), Vrouwenhof (€ 1,2 miljoen), de overige bedrijventerreinen (€ 2,8 miljoen) en de overige woningbouwprojecten (€ 700.000).
- De kosten van de fondsen bedragen € 1,3 miljoen. Dit bedroeg bij de jaarrekening 2017 nog € 1,9 miljoen, maar de geraamde afdrachten aan het Bassin en het Stationsplein zijn komen te vervallen. De resterende budgetten hebben betrekking op de fietsbrug over de Ringbaan en een bijdrage in de aanpassing van het profiel Suffolkweg. Daarnaast wordt onder deze post de planschade verantwoord.
- De overige kosten bedragen bijna € 200.000 en hebben vooral betrekking op specifieke kosten in Kampershoek 2.0.
- De kostenstijging betreft een totaal bedrag van € 5,8 miljoen en is gerelateerd aan de nog uit te voeren investeringen en het jaar waarin deze worden uitgevoerd. Als gevolg van de overspannen markt en de daaraan gerelateerde prijsstijgingen voor civieltechnische-werkzaamheden is dit met ca. € 1,8 miljoen gestegen t.o.v. de cijfers per 1-1-2018.
- De rentekosten (verminderd met de renteopbrengsten) bedragen per saldo € 6,7 miljoen, waarvan € 4,5 miljoen in Kampershoek 2.0 en € 2,9 miljoen in Laarveld. Daarnaast genereren de positieve exploitaties Uitbreiding de Kempen en Centrum Noord ook nog renteopbrengsten van € 700.000.
De totaal nog te realiseren opbrengsten op nog uit te geven gronden zijn geraamd op
€ 91 miljoen:
- De nog te realiseren opbrengsten voor woningbouw bedragen € 35,8 miljoen. Hiervan heeft € 31,1 miljoen betrekking op Laarveld (door het in exploitatie nemen van Fase 4 is dit fors gestegen t.o.v. de grondexploitatie per 31-12-2017), € 2,5 miljoen op Beekpoort Noord, € 900.000 op Vrouwenhof en de rest op de overige woningbouwlocaties.
- De opbrengst uit de verkoop van bedrijventerreinen bedraagt € 54,8 miljoen, waarvan € 43,3 in Kampershoek 2.0, € 4,9 miljoen in de Kempen en € 6,6 miljoen in de overige bedrijventerreinen.
- De opbrengstenstijgingen bedragen € 5,5 miljoen en zijn gerelateerd aan de nog te ontvangen opbrengsten en het jaar waarin deze worden ontvangen.
De geraamde subsidies en overige bijdragen van € 23,8 miljoen bestaan uit:
- De overige opbrengsten bedragen € 300.000 en betreffen vooral de verkoop van overige gronden, voornamelijk in Laarveld.
- De post bijdragen en subsidies bedraagt € 16,4 miljoen en heeft betrekking op de exploitatiebijdragen van ontwikkelende partijen binnen Kampershoek 2.0.
Vooraad gereed product en handelsgoederen | Balanswaarde 31-12-2017 | Balansver-schuiving | Investeringen | Boekwaarde 31-12-2017 | Voorziening | Balanswaarde 31-12-2018 |
Handelsgoederen | 12.291 | 930 | 0 | 13.221 | -9.503 | 3.718 |
Totaal | 12.291 | 930 | 0 | 13.221 | -9.503 | 3.718 |
In 2018 zijn een aantal appartementen aan de Beekstraat en een perceel grond toegevoegd aan de voorraad gereed product in verband met de intentie tot verkoop.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jr. | Boekwaarde 31-12-2018 | Voorziening oninbaarheid | Balanswaarde 31-12-2018 | Balanswaarde 31-12-2017 |
Vorderingen op openbare lichamen | 1.641 | 0 | 1.641 | 4.550 |
Rekening courant Rijk | 1.484 | 0 | 1.484 | 0 |
Rekening-courant verhouding met niet financiele instellingen | 470 | 0 | 470 | 466 |
Overige vorderingen | 4.607 | -807 | 3.800 | -630 |
Overige vorderingen belastingen | 832 | -303 | 529 | 841 |
Overige vorderingen sociaal domein | 3.521 | -1.232 | 2.289 | 3.776 |
Totaal | 12.555 | -2.342 | 10.213 | 9.003 |
Vorderingen op openbare lichamen zijn vorderingen op voornamelijk overheidsinstellingen. De overige vorderingen hebben betrekking op belastingen en sociaal domein.
De rekening-courant verhouding met het Rijk heeft betrekking op de afgeroomde gelden in het kader van het schatkistbankieren.
De rekening-courant verhouding met niet-financiële instellingen betreft de rekening-courant verhouding die de gemeente heeft met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (Svn). Het Svn verschaft namens de gemeente, onder voorwaarden, startersleningen en duurzaamheidsleningen aan particulieren. De gemeente voedt de rekening-courant door stortingen. Het saldo dat in bovenstaande tabel wordt weergegeven, betreft het niet in leningen omgezette deel van de door de gemeente gestorte bedragen.
Schatkistbankieren | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
Op dagbasis buiten 's Rijks schatkist gehouden middelen | 874 | 0 | 0 | 0 |
Drempelbedrag | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Ruimte onder drempelbedrag | 126 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Overschrijding van het drempelbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanaf 2013 is schatkistbankieren voor gemeenten verplicht. Bij schatkistbankieren dienen overtollige liquide middelen boven een bepaalde drempel aangehouden te worden in de schatkist. Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. Weert is een "netto lenende" gemeente, die incidenteel overtollige liquide middelen heeft. Deelname aan het schatkistbankieren is daarom voor Weert ook maar incidenteel aan de orde.
In 2018 is het gemiddelde saldo per kwartaal van de liquide middelen niet boven het drempelbedrag voor schatkistbankieren uitgekomen. Deelname aan schatkistbankieren is daardoor geen verplichting geweest in 2018.
Liquide middelen
Liquide middelen | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Kassaldi | 9 | 26 |
Banksaldi | 889 | 6.021 |
Totaal | 898 | 6.047 |
De gemeente heeft een rekening-courant verhouding met de BNG, die tevens het schatkistbankieren uitvoert (zie hierboven). De kredietfaciliteit op de rekening courant bedraagt € 10.000.000 met een incidentele uitloop naar € 15.000.000. Daarnaast worden bij andere banken diverse rekeningen aangehouden. Deze rekeningen worden periodiek afgeroomd ten gunste van de BNG-rekening.
Overlopende activa
Overlopende activa | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel: | ||
- Rijk | 0 | 0 |
- Overige overheden | 0 | 728 |
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van de volgende begrotingsjaren komen | 19.351 | 17.044 |
Totaal | 19.351 | 17.772 |
De post "Overige nog te ontvangen bedragen" bevat een vordering van de grondexploitatie in het kader van het faciliterend grondbeleid van € 10.615.000 en een vordering op het BCF van € 6.552.000 over het jaar 2018. In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de nog te ontvangen bedragen van en vooruitbetaalde bedragen aan Nederlandse overheidslichamen.
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel | Saldo | Toevoe-gingen | Ontvangen bedragen | Saldo |
Provincie: bijdrage Quick Wins binnenhaven | 691 | 0 | -691 | 0 |
Gemeente Leudal: bijdrage sociaal medewerker | 6 | 0 | -6 | 0 |
Gemeente Venlo: afrekening maatschappelijke opvang | 31 | 0 | -31 | 0 |
Totaal | 728 | 0 | -728 | 0 |
De provinciale bijdrage aan de quick wins in de binnenhaven is in 2018 ontvangen.
VASTE PASSIVA
Eigen vermogen
Eigen vermogen | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Algemene reserve | 31.575 | 15.260 |
Bestemmingsreserves | 60.603 | 75.181 |
Gerealiseerd resultaat | 652 | 4.030 |
Totaal | 92.830 | 94.471 |
Staat van reserves | Boekwaarde 31-12-2017 | Toe-voeging | Ont-trekking | Bestemming resultaat vorig boekjaar | Vermindering ter dekking van afschrijvingen | Boekwaarde 31-12-2018 |
ALGEMENE RESERVES | ||||||
Algemene reserve | 15.260 | 14.943 | -2.659 | 4.030 | 0 | 31.575 |
Totaal algemene reserves | 15.260 | 14.943 | -2.659 | 4.030 | 0 | 31.575 |
OVERIGE BESTEMMINGSRESERVES | ||||||
Reserve majeure projecten | 26.626 | 1.491 | -2.646 | 0 | 0 | 25.471 |
Reserve aankoop kunstvoorwerpen | 53 | 1 | 0 | 0 | 0 | 54 |
Reserve huisvesting onderwijs | 5.786 | 360 | 0 | 0 | 0 | 6.147 |
Reserve wijkenbudget | 142 | 0 | -142 | 0 | 0 | 0 |
Egalisatiereserve Complex Poort van Limburg | 2.871 | 0 | -2.871 | 0 | 0 | 0 |
Reserve civieltechnische kunstwerken | 833 | 116 | -23 | 0 | 0 | 927 |
Reserve Asl-medewerker | 162 | 0 | 0 | 0 | 0 | 162 |
Reserve afkoopsom onderhoud en vervanging Biesterbrug | 2.104 | 88 | -19 | 0 | 0 | 2.173 |
Reserve meerjarenonderhoud en vervanging sport | 564 | 119 | -225 | 0 | 0 | 458 |
Reserve restauratie/digitalisering archief-/museumcollectie | 90 | 0 | -70 | 0 | 0 | 20 |
Reserve herinrichting Sutjensstraat | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Reserve gemeentelijk vastgoed | 3.942 | 1.048 | -458 | 0 | 0 | 4.532 |
Reserve sociaal domein | 8.474 | 552 | -1.821 | 0 | 0 | 7.205 |
Reserve inburgering en participatie niet-westerse allochtonen | 1.128 | 0 | -253 | 0 | 0 | 875 |
Reserve combinatiefunctionarissen | 111 | 2 | 0 | 0 | 0 | 113 |
Reserve bodemsanering | 387 | 0 | 0 | 0 | 0 | 387 |
Inkomensreserve huisvesting onderwijs | 7.000 | 0 | -7.000 | 0 | 0 | 0 |
Risicobuffer bouwgrondexploitaties | 11.200 | 0 | -2.853 | 0 | 0 | 8.348 |
Totaal overige bestemmingsreserves | 71.579 | 3.777 | -18.380 | 0 | 0 | 56.976 |
BESTEMDE RESERVES VOOR DEKKING VAN KAPITAALLASTEN | ||||||
Reserve KKK wijkaccommodatie | 1.402 | 0 | 0 | 0 | -52 | 1.350 |
Reserve accom.Batavierentreffers | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Reserve 2 peuterspeelzalen Het Dal | 123 | 0 | 0 | 0 | -3 | 120 |
Reserve wijkaccommodatie Tungelroy | 122 | 0 | 0 | 0 | -3 | 119 |
Reserve toplaag vloer sporthal | 1 | 0 | 0 | 0 | -1 | 0 |
Reserve restauratie Martinustoren | 67 | 0 | 0 | 0 | -7 | 60 |
Reserve aankoop St. Annamolen | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Reserve JOP graswinkel | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Reserve molenonderhoud | 87 | 0 | 0 | 0 | -29 | 58 |
Reserve welzijn peuterspeelzaal WML | 107 | 0 | 0 | 0 | -4 | 103 |
Reserve verkoop oude milieustraat | 549 | 0 | 0 | 0 | -18 | 531 |
Reserve atletiekaccommodatie fase 1 | 1.125 | 0 | 0 | 0 | -51 | 1.074 |
Reserve inrichting turnhal | 0 | 193 | 0 | 0 | 0 | 193 |
Gebiedsvisie Kempenbroek/IJzeren Man | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Totaal bestemde reserves voor dekking van kapitaalasten | 3.602 | 193 | 0 | 0 | -169 | 3.627 |
TOTAAL BESTEMMINGSRESERVES | 75.181 | 3.970 | -18.380 | 0 | -169 | 60.602 |
TOTAAL RESERVES | 90.441 | 18.913 | -21.038 | 4.030 | -169 | 92.177 |
Algemene reserve
De algemene reserve is in feite het enige vermogensbestanddeel van de gemeente Weert dat niet geoormerkt is. Onttrekkingen aan de algemene reserve bestaan in principe uitsluitend uit verrekeningen van negatieve rekeningsaldi en het tijdelijk opvangen van begrotingstekorten. Op de algemene reserve rust in het kader van het traject FLOW nog een claim van € 227.000. Voor het traject WinD en overige aanwendingen vanuit de meerjarenraming 2018-2020 (prioriteiten) is er nog een claim van € 2.028.000.
Met ingang van 1999 is besloten om niet de gehele rente van de algemene reserve ten gunste van de exploitatie te brengen maar een inflatiecorrectie aan de algemene reserve toe te voegen. Deze inflatiecorrectie is bij behandeling van de begroting 2002 blijvend gesteld op 2%.
Reserve majeure projecten
Deze reserve is bedoeld om de budgettaire lasten van de 3 majeure projecten deels op te vangen.
Reserve aankoop kunstvoorwerpen
Ten behoeve van de collectiepresentaties in het museum ‘nieuwe stijl’ wordt naar verwachting de komende jaren op basis van een aankooplijst een aantal aankopen gedaan. Ook wordt voor de opening van het museum een collectieplan ontwikkeld waarin de aankoopwensen zijn verwoord. De objecten zijn bedoeld ter versterking van het te vertellen verhaal. Dit betekent dat de kosten voor aankopen zullen oplopen. Waar mogelijk worden subsidies aangevraagd. Verder is het van belang om snel te kunnen handelen op het moment dat objecten via een veiling op de markt komen. Daarom wordt in de jaarrekening zowel een voor- als nadelig saldo van het jaarlijkse exploitatiebudget kunstaankopen verrekend met deze reserve. Eventuele subsidiebaten i.h.k.v. kunstaankopen maken onderdeel uit van de saldobepaling.
Reserve decentralisatie huisvesting onderwijs
Deze reserve wordt gebruikt om verschillen in de exploitatielasten onderwijshuisvesting (kapitaallasten, OZB, verzekering, enz.) ten opzichte van het beschikbare budget voor onderwijshuisvesting te verrekenen. Op deze manier wordt onderwijshuisvesting budgettair neutraal in de begroting en jaarrekening verwerkt. Dit is conform het huidige beleid inzake onderwijshuisvesting. In de vierjaarlijkse actualisatie (bij gelegenheid van de actualisatie van de nota reserves en voorzieningen) zal tijdig geanticipeerd worden op toekomstige ontwikkelingen.
Reserve wijkenbudget
Op basis van het aanvaarde amendement bij de behandeling van de nota reserves en voorzieningen 2018 is het saldo van deze reserve geoormerkt toegevoegd aan de algemene reserve. De reserve wijkenbudget kan hierna opgeheven worden.
Egalisatiereserve Complex Poort van Limburg
Deze reserve van € 2.871.000 is vrij gevallen ten gunste van de algemene reserve. In 2018 is deze reserve vervallen.
Reserve civieltechnische kunstwerken
De "grote civieltechnische kunstwerken" worden in een samenwerkingsverband met collega-wegbeheerders, in een nieuw beheer- en onderhoudsplan opgenomen. De “grote kunstwerken” in Weert zijn inmiddels geïnspecteerd hetgeen als basis dient voor het nieuwe beheer- en onderhoudsplan. Op basis van de inspecties wordt van ieder object een meerjaren-onderhoudsrapport opgesteld. Dit wordt dan opgenomen in het beheer- en onderhoudsplan dat ter besluitvorming wordt voorgelegd. Op basis hiervan kunnen (eventueel met andere wegbeheerders) aanbestedingen voor onderhoud plaatsvinden. Onderdeel hiervan vormt ook een besluit over de huidige reserve en de voor de toekomst noodzakelijk reserve.
Reserve wachtgeld ASL-medewerker
In 2010 werd een bijdrage ontvangen van de gemeente Venlo ad € 162.000 in verband met de overgang van een medewerker Afvalsamenwerking Limburg (ASL) naar de gemeente Weert. In verband met eventuele toekomstige wachtgeldverplichtingen van deze medewerker is deze bijdrage in eerste instantie gestort in een voorziening. Zolang er echter nog geen sprake is van een concrete verplichting op basis van een onderliggend plan dienen deze middelen ad € 162.000 onder de reserves te worden opgenomen.
Reserve afkoopsom , onderhoud en vervanging Biesterbrug
Betreft een ontvangen afkoopsom die bestemd is voor (groot) onderhoud en vervanging van de Biesterbrug.
Reserve meerjarig onderhoud en vervanging sport
Voor het groot (eigenaren)onderhoud van de gemeentelijke zaal- en veldsportaccommodaties is geen actuele begroting voor onderhoud beschikbaar. De voorziening is bij de jaarrekening 2014 omgezet in een reserve gemeentelijk vastgoed. Voor het zogenaamde huurdersonderhoud van deze gebouwen en het onderhoud en de vervanging van de niet bouwkundige voorzieningen zoals sportvelden en beregeningsinstallaties was slechts voorzien in een aantal kleinere specifieke budgetten. Inmiddels zijn de onderhouds- en investeringsplannen betreffende de niet-gebouwelijke binnensport materialen en de buitensportaccommodaties geactualiseerd.
Reserve restauratie en digitalisering archief- en museumcollectie
Het museum beschikt over een exploitatiebudget voor onderhoud van de collectie. Tot enkele jaren geleden werd deze ingezet voor het planmatig laten restaureren van met name schilderijen bij het Restauratieatelier in Maastricht. Door veranderingen in de bedrijfsvoering in Maastricht en bij het museum is de planmatige restauratie enkele jaren geleden gestopt. Deze reserve, waarmee afwijkingen in de realisatie t.o.v. het budget werden verrekend, is daardoor sterk gegroeid. Daarnaast is in 2016 een subsidiebijdrage van € 19.590 door het gemeentearchief aan deze reserve toegevoegd. Dit bedrag wordt in de begroting 2019 onttrokken aan deze reserve en ingezet voor digitalisering archiefcollecties.
Het museum zal vanaf 2019 weer planmatig restauraties laten uitvoeren. Dit heeft mede te maken met de nieuwe inrichting van het museum waar “nieuwe” gerestaureerde stukken gepresenteerd zullen worden. De kosten van deze planmatige jaarlijkse restauraties zijn in de (meerjaren)begroting 2019 jaarlijks opgenomen. Dit houdt in dat de betreffende exploitatiepost voor onderhoud collecties de komende jaren variabel zal zijn. Met deze werkwijze wordt de reserve na aanwending van het bedrag van € 20.000 in 2019 afgesloten.
Reserve gemeentelijk vastgoed
De gemeente Weert heeft een grote verscheidenheid aan vastgoed in bezit voor de eigen gemeentelijke organisatie, maatschappelijk vastgoed en bijzondere vastgoedobjecten. Om deze vastgoedobjecten te beheren en te onderhouden zijn financiële middelen benodigd. De gemeente investeert (daar waar nodig) in vastgoedobjecten vanuit de functie en het gebruik. Deze objecten zijn opgenomen in de meerjarenbegroting onderhoud (MJOP) gemeentelijk vastgoed 2016-2020. Een goede MJOP onderhoudt het gemeentelijk vastgoed en schept de voorwaarden voor een optimale verhuurbaarheid, instandhouding en (potentiële) verkoop van vastgoedobjecten. Dit wordt bereikt door een uitgebalanceerd pakket van maatregelen aan onderhoud gebaseerd op te accepteren ad hoc situaties en een planmatige preventieve aanpak van onderhoud. Daarnaast moet de MJOP gemeentelijk vastgoed 2016-2020 voorzien in het beperken van risico’s omtrent de gehele vastgoedportefeuille. Uiteindelijk dient de beoogde kwaliteit van onderhoud (programma van eisen) te worden bereikt voor alle gemeentelijke vastgoedobjecten.
Reserve sociaal domein
Bij de begroting 2016 is de reserve sociaal domein gevormd. De gemeente ontvangt middelen voor de drie decentralisaties Wmo, Jeugdhulp en participatie. De uitvoering hiervan vindt budgettair neutraal plaats. Positieve of negatieve saldi ten opzichte van de beschikbare middelen worden verrekend met de reserve sociaal domein. Daarnaast wordt de reserve aanvullend ingezet:
• in de jaren 2018 t/m 2020 voor het aanvalsplan armoede (€ 250.000 per jaar).
• in de jaren 2018 en 2019 voor de brede aanpak sociaal domein (€ 68.000 in totaal)
• in de jaren 2019 t/m 2021 voor de hogere kosten oude taken Wmo (in totaal € 1.512.000)
• (indien van toepassing) voor de verevening jeugd t/m 2019.
Reserve inburgering participatie niet-westerse allochtonen
Bij de 3e bestuursrapportage 2016 is deze reserve gevormd, die voor de volgende doeleinden wordt
ingezet:
- Aanpak (jeugd)werkloosheid onder niet-westerse allochtone jongeren, ouderen en statushouders.
- Geïntegreerde/duale trajecten voor statushouders, waarbij inburgering gekoppeld wordt aan beroepsonderwijs.
- Extra subsidie Vluchtelingenwerk Punt Welzijn voor de uitvoering van de maatschappelijke begeleiding van statushouders.
- De uitvoering van het Beleids- en actieplan opvang en integratie van vergunninghouders in Weert 2018-2019.
- Ondersteuning en vergoedingen (bijvoorbeeld aanschaf fiets, fietscursus, reiskosten).
- Onvoorziene kosten.
Eventuele verschillen tussen de ontvangen middelen en de uitgaven voor activiteiten zoals hierboven omschreven worden jaarlijks (in de jaarrekening) verrekend met de reserve.
Reserve combinatiefunctionarissen
Bij de jaarrekening 2015 is deze reserve gevormd. Met ingang van de jaarrekening 2016 worden over- en onderschrijdingen op het budget voor combinatiefunctionarissen verrekend met deze reserve. De looptijd van de reserve wordt vooralsnog op 5 jaar gesteld, dus tot en met 2020. Mocht noodzaak tot voortzetting van de reserve na 2020 ontstaan dan wordt dit aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
Reserve bodemsanering
Op grond van de voorschriften Besluit begroting en verantwoording is de voorziening bodemsanering omgezet naar een reserve. De voeding van deze reserve verloopt via de bestemming rekeningresultaat. Deze reserve is bestemd voor de sanering van de Kraanheidestraat en de Lichtenberg en omgeving.
Inkomensreserve huisvesting onderwijs
Op basis van de behandeling van de nota reserves en voorzieningen 2018 is het saldo van deze reserve toegevoegd aan de algemene reserve. De inkomensreserve kan hierna opgeheven worden.
Risicobuffer grondexploitatie
De Risicobuffer grondexploitatie dient als buffer voor tegenvallende ontwikkelingen in de grondexploitaties. De risicobuffer wordt gevoed met winsten uit grondexploitaties en vrijval uit de tekortvoorzieningen van de grondexploitaties. De noodzakelijke omvang van de reserve (risicoprofiel) wordt bepaald door jaarlijks een berekening te maken van de risico’s in de grondexploitaties. Bij de jaarrekening 2018 is berekend dat het risicoprofiel € 8.900.000 bedraagt. Op grond van deze berekening wordt bij de behandeling van de jaarstukken 2018 voorgesteld een bedrag van € 553.000 te doteren ten laste van het rekeningresultaat van de grondexploitaties. Daarnaast wordt voorgesteld om het budget voor parkfaciliteiten en -beheer voor Kampershoek 2.0 niet meer op te nemen in de risicobuffer, maar hiervoor een aparte bestemmingsreserve op te nemen. Door deze onttrekking van € 550.000 bedraagt de risicobuffer € 8.350.000.
Bestemmingsreserves economisch nut
Vóór 2004 zijn diverse kredieten met een economisch nut ten laste van reserves beschikbaar gesteld die per 1-1-2004 nog niet geheel afgewikkeld zijn. Het nog niet afgewikkelde gedeelte dient volgens het BBV afgeschreven te worden, de kapitaallasten kunnen jaarlijks verrekend worden met de hiervoor afgezonderde bestemde reserves. Ook voor kredieten vanaf 2004 die ten laste van reserves beschikbaar worden gesteld, moet deze werkwijze gevolgd worden.
Bestemmingsreserves maatschappelijk nut
Vóór 2004 zijn diverse kredieten met een maatschappelijk nut ten laste van reserves beschikbaar gesteld die per 1-1-2004 nog niet geheel afgewikkeld zijn. Het nog niet afgewikkelde gedeelte dient volgens het BBV afgeschreven te worden, de kapitaallasten kunnen jaarlijks verrekend worden met de hiervoor afgezonderde bestemde reserves. Ook voor kredieten vanaf 2004 die ten laste van reserves beschikbaar worden gesteld, moet deze werkwijze gevolgd worden.
Voorzieningen
Voorzieningen | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 1.291 | 1.335 |
Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 29.398 | 29.526 |
Totaal | 30.689 | 30.861 |
Staat van voorzieningen | Boekwaarde 31-12-2017 | Toe-voeging | Ont-trekking | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2018 |
VOORZIENINGEN VOOR VERPLICHTINGEN. VERLIEZEN EN RISICO'S | |||||
Voorziening pensioenkapitaal wethouders | 59 | 0 | -59 | 0 | 0 |
Voorziening pensioen zittende wethouders | 491 | 166 | 0 | 0 | 657 |
Verlieslatende grondexploitaties | 787 | 0 | 0 | -152 | 634 |
Totaal voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 1.336 | 166 | -59 | -152 | 1.291 |
VOORZIENINGEN VOOR VAN DERDEN VERKREGEN MIDDELEN | |||||
Voorziening vervangingsinvesteringen rioleringen | 20.713 | 144 | 0 | 0 | 20.857 |
Voorziening anterieure overeenkomst bovenwijkse voorzieningen | 412 | 58 | -67 | 0 | 402 |
Voorziening oude vervangingsinvesteringen rioleringen | 8.401 | 0 | -263 | 0 | 8.138 |
Totaal voorzieningen voor van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 29.526 | 202 | -330 | 0 | 29.398 |
TOTAAL VOORZIENINGEN | 30.861 | 368 | -389 | -152 | 30.689 |
Voorziening pensioenkapitaal wethouders
Deze voorziening is volledig toegevoegd aan de voorziening pensioen zittende wethouders en daarna opgeheven.
Voorziening pensioen zittende en voormalige wethouders
Voor zittende en voormalige wethouders dient een voorziening toekomstige pensioenverplichtingen gevormd te worden middels een actuariële waarde-berekening van het opgebouwde pensioen. Bij het aantreden van een wethouder kan deze het tot dan (elders) opgebouwde pensioen overdragen aan de gemeente Weert. De in het verleden ontvangen elders opgebouwde pensioenen zijn gestort in de voorziening. Jaarlijks doteert gemeente Weert aan de voorziening om de voorziening op het gewenste peil te houden. De pensioenverplichting is gepresenteerd als voorziening en is gewaardeerd tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige pensioenverplichting.
Voorziening verlieslatende grondexploitaties
Wanneer grondexploitaties een verwacht verlies hebben wordt een voorziening getroffen voor het hele verwachte verlies. Deze wordt aan de debetzijde van de balans gepresenteerd en van de boekwaarde van de grondexploitaties afgetrokken. Wanneer de boekwaarde van een grondexploitatie negatief is wordt de voorziening volledig aan de creditzijde van de balans gepresenteerd. Wanneer de verliesvoorziening hoger is dan de boekwaarde, wordt het meerdere dan de boekwaarde aan de creditzijde van de balans gepresenteerd. In 2018 is de voorziening van de Trupperstraat € 23.000 hoger dan de boekwaarde en bij Vrouwenhof € 612.000.
Voorziening vervangingsinvesteringen rioleringen
De doelstelling is te voldoen aan de gemeentelijke zorgplicht zoals deze in de Wet milieubeheer en de Waterwet is opgenomen tegen de laagste maatschappelijke kosten. Deze voorziening is ingesteld op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2017-2021 dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 3 oktober 2016. Op basis van berekeningen, opgenomen in het GRP, is het saldo van deze voorziening voldoende om de komende vervangingskosten op te kunnen vangen. De voorziening is verwerkt op basis van nominale waarde en met inachtneming van art. 44 lid 2 BBV. Vanuit het GRP is er geen inzicht in de wijze waarop het riooltarief is opgebouwd en is een voorziening op basis van art. 44 lid 1 BBV niet mogelijk.
Voorziening anterieure overeenkomsten bovenwijkse voorzieningen
Op basis van overeenkomsten zijn verplichtingen aangegaan. Deze verplichtingen zijn gekoppeld aan projecten uit de structuurvisie 2025 (kwaliteitsfonds buitengebied en groenfonds). Op de geoormerkte gelden rust een terugbetalingsverplichting. Derhalve dient deze voorziening ad € 402.000 gehandhaafd te blijven.
Voorziening oude vervangingsinvesteringen rioleringen
De voorziening is gevormd met inachtname van artikel 44, lid 2 BBV. De voorziening wordt ingezet om de lasten van oude investeringen op te vangen. Voor 2004 zijn diverse kredieten met een economisch nut ten laste van voorzieningen beschikbaar gesteld die per 1-1-2004 nog niet geheel afgewikkeld zijn. Het nog niet afgewikkelde gedeelte dient volgens het BBV afgeschreven te worden, de kapitaallasten kunnen jaarlijks verrekend worden met de hiervoor bestemde voorzieningen.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 105.141 | 116.069 |
Waarborgsommen | 40 | 47 |
Totaal | 105.181 | 116.116 |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar | Boekwaarde 31-12-2017 | Vermeer-deringen | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2018 |
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 116.069 | 0 | -10.928 | 105.141 |
Waarborgsommen | 47 | 0 | -7 | 40 |
Totaal | 116.116 | 0 | -10.935 | 105.181 |
In 2018 is de schuldpositie van de gemeente verbeterd door aflossingen. Er zijn geen nieuwe langlopende leningen afgesloten. De rentelasten in 2018 voor de langlopende leningen bedroegen € 2.700.000.
Waarborgsommen zijn zekerheidstellingen, afgegeven door een derde, die bijvoorbeeld betrekking hebben op vastgoed (huur) of grond (borg voor kavel).
VLOTTENDE PASSIVA
Vlottende passiva | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar | 16.861 | 20.591 |
Overlopende passiva | 15.728 | 10.452 |
Totaal | 32.589 | 31.043 |
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Overige kasgeldleningen | 7.500 | 10.000 |
Banksaldi | 0 | 0 |
Overige schulden | 9.361 | 10.591 |
Totaal | 16.861 | 20.591 |
Overige schulden | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Crediteuren | 8.621 | 9.660 |
Keyport 2020 | 711 | 898 |
Overig | 29 | 33 |
Totaal | 9.361 | 10.591 |
Eind 2018 had de gemeente een kasgeldlening lopen van € 7.500.000 die in januari 2019 afloopt, zie ook de paragraaf financiering.
De overige schulden nemen af met €1.230.000. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan een afname van het saldo crediteuren met € 1.039.000.
Overlopende passiva
Overlopende passiva | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 13.268 | 7.148 |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | ||
- Rijk | 0 | 328 |
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 1.738 | 1.968 |
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 722 | 1.008 |
Totaal | 15.728 | 10.452 |
Het verschil op de post verplichtingen van € 6.120.000 wordt met name veroorzaakt door:
- Nog te betalen BTW inzake het grondbedrijf en de BTW suppletie 2017/2018 ad € 2.524.000;
- Nog te betalen loonaangifte 2018 ad € 1.668.000;
- Nog te betalen vereveningsbijdrage aan Leudal ad € 1.309.000.
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 |
Nog te betalen bedragen | 10.300 | 5.137 |
Decentralisatie jeugzorg | 1.834 | 525 |
Tussenrekeningen sociale zaken | 1.134 | 1.487 |
Totaal | 13.268 | 7.148 |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrottingsjaren | Saldo 31-12-2017 | Balans-verschui-ving | Vermin-deringen | Vermeer-deringen | Saldo 31-12-2018 |
Rijk | |||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (uitkoopregeling hoogspanningsmast) | 328 | 0 | -328 | 0 | 0 |
Provincie | |||||
Limburg project aanpassing sportaccommodatie subsidie | 16 | 0 | 0 | 0 | 16 |
Vooruitontvangen provinciale subsidie Topsport | 6 | 0 | 0 | 0 | 6 |
Vooruitontvangen subsidie Deep Events | 36 | 0 | -36 | 18 | 18 |
Vooruit ontvangen subsidie Stedelijke Vernieuwing (versterken centrumfunctie) | 1.263 | 0 | -13 | 0 | 1.250 |
Vooruitontvangen subsidie project aanpassing sportaccommodaties | 74 | 0 | -2 | 0 | 72 |
Vooruitontvangen subsidie Bocholterweg | 0 | 37 | -37 | 0 | 0 |
Vooruitontvangen subsidie Woonvisie Leuken | 274 | -229 | -45 | 0 | 0 |
Vooruitontvangen subsidie zonnepanelen diverse locaties | 0 | 0 | 0 | 83 | 83 |
Vooruitintvangen subsidie preventie armoede | 0 | 0 | 0 | 18 | 18 |
Vooruitontvangen subsidie KEC | 221 | 0 | -129 | 6 | 98 |
Vooruitontvangen subsidie Keyport | 0 | 0 | 0 | 150 | 150 |
Overige Nederlandse overheidslichamen | |||||
Gemeente Venlo inzake maatschappelijke opvang | 50 | -50 | 0 | 0 | 0 |
COA | 27 | 0 | 0 | 0 | 27 |
Totaal | 2.295 | -242 | -589 | 274 | 1.738 |
Kopje NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE VERPLICHTINGEN
Garantstellingen | Omschrijving | Oorspronkelijk bedrag | Percentage borgstelling | Boekwaarde 31-12-2018 | Boekwaarde 31-12-2017 | Risico-bedrag |
ABN - AMRO | Particulieren | 100% | 112 | 112 | 112 | |
AEGON | Particulieren | 162 | 100% | 95 | 153 | 95 |
BLG Wonen | Particulieren | 4.195 | 28% | 2.895 | 3.541 | 804 |
Direktbank | Particulieren | 0% | 0 | 114 | 0 | |
ING Bank | Particulieren | 1.298 | 100% | 1.053 | 1.596 | 1.053 |
Nationale Nederlanden | Particulieren | 0 | 0% | 0 | 150 | 0 |
Rabobank | Particulieren | 100% | 103 | 184 | 103 | |
SNS | Particulieren | 320 | 32% | 165 | 238 | 53 |
Syntrus Achmea | Particulieren | 323 | 100% | 110 | 135 | 110 |
Stater Nederland BV | Particulieren | 53% | 1.211 | 1.464 | 641 | |
Bouwvereniging Weert | Woningbouwverenigingen | 486 | 100% | 375 | 384 | 375 |
Woningvereniging St. Joseph | Woningbouwverenigingen | 908 | 100% | 616 | 640 | 616 |
Totaal garantstellingen | 7.692 | 6.736 | 8.711 | 3.963 | ||
Achtervang | Woningbouwverenigingen | 292.361 | 50% | 262.210 | 257.474 | 131.105 |
Totaal garantstellingen en achtervang | 300.053 | 268.946 | 266.185 | 135.068 |
De gemeente staat garant voor leningen die verband houden met woningbouw voor zowel particulieren (hypotheken) als organisaties. Garant staan betekent in dit geval dat de gemeente de rente- en aflossingsverplichtingen van de leningen (deels) garandeert.
Nationale Nederlanden maakt geen gebruik meer van de regeling gemeentegarantie. Dit
betekent dat Nationale-Nederlanden geen aanspraak op de gemeente zal doen in het geval van betalingsachterstand bij een klant of bij een verkoopverlies op de woning.
De gemeente is ook de zogenaamde achtervang voor leningen verstrekt onder WSW-borging. WSW staat voor Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Bouwverenigingen kunnen bij bankinstellingen leningen krijgen voor sociale woningbouw als het WSW garant staat. De garantstelling geldt voor 100% van de aflossingen en rente.
WSW neemt de betaalverplichtingen voor een lening over wanneer de corporatie (ondanks de voordelige financieringsvoorwaarden) de rente en aflossing op een door WSW geborgde lening niet meer kan betalen. Alleen als WSW deze betaalverplichting niet uit de overige buffers in de zekerheidsstructuur kan voldoen, moeten Rijk en gemeenten bijspringen. Op grond van hun rol als achtervanger moeten zij in dat geval renteloze leningen aan WSW verstrekken, en wel onder de volgende afspraken:
- Het Rijk verstrekt in alle gevallen de helft (= 50%) van de renteloze leningen.
- De zogenoemde “schadegemeenten” verstrekken samen een kwart (= 25%) van de renteloze leningen. De schadegemeenten zijn de gemeenten die vermeld zijn in de leningen waarvoor WSW de betaalverplichting overneemt.
- Alle gemeenten die achtervanger zijn van WSW (met inbegrip van de schadegemeenten) verstrekken samen het resterende kwart (= 25%) van de renteloze leningen.
WSW is nog nooit aangesproken op de borg en schat het risico van de gemeenten en het Rijk in als zeer klein, of zelfs theoretisch.
Europese aanbestedingen
Uitgangspunten onderstaande tabel:
- Er is sprake geweest van een Europese aanbesteding
- Er is sprake van een (doorlopende) overeenkomst per 1 januari 2019
- Er is sprake van een financiële verplichting
Omschrijving | Looptijd excl. opties | Opdrachtnemer | Restwaarde |
Multifunctionals | 1-7-2019 | Canon | 70.000 |
Voorziening warme dranken stadhuis en gemeentewerf | 22-2-2020 | Douwe Egberts | 150.000 |
Onderhoud OVL | 31-7-2019 | Citytec | 70.000 |
Parkeerautomaten inclusief onderhoud en hosting | 1-1-2020 | Taxametercentrale | 100.000 |
BOA-diensten | 1-1-2020 | Sinvest | 260.000 |
Verwerking grof huishoudelijk afval | 31-12-2020 | Baetsen | 296.837 |
Onderhoud bermen, sloten en waterpartijen | 31-12-2019 | BTL Realisatie Venray | 746.000 |
Onderhoud bomen | 1-1-2020 | BTL Realisatie Venray | 223.166 |
Inboedel/opstalverzekering | 1-1-2020 | Raetsheren van Orden | 182.500 |
Aansprakelijkheidsverzekering | 1-1-2020 | Centraal Beheer | 115.000 |
2.213.503 |